Ouale si colesterolul

 

Oul de gaina este un aliment bogat in colesterol dar nu are aproape niciun efect asupra colesterolului din sange.

Ba mai mult, grasimile din ou pot functiona ca o bariera impotriva bolilor cardiovasculare. Aparitia unor boli la nivelul sistemului cardiovascular este cauzata de cele mai multe ori de alte alimente ce completeaza mesele cu ou, sau pe baza de ou. Un exemplu poate fi reprezentat de produsele din carne supra-procesate si foarte bogate in sodiu care intra in compozitia unei omlete.
Recomandam o dieta echilibrata si cu un continut de colesterol in limite normale. Daca sunteti un impatimit al consumului de oua si nu vreti sa depasiti o anumita cantitate de colesterol pe zi, puteti consuma doar albusurile, acestea fiind lipsite de grasimi.

Ce este colesterolul ?

Colesterolul este un tip de grasime (molecula lipidica) de care organismul uman are nevoie pentru a functiona in mod normal. Acesta substanta are o consistenta ceroasa, este produsa de ficat, si se regaseste in sange. In mod normal, ficatul produce intre 1 si 2 doua grame de colesterol, insa colesterolul in exces din sange poate creste riscul de afectiuni cardiace, conform secom.ro

 

Cum este reglet nivelul colesterolului de catre organism?

De cele mai multe ori colesterolul este perceput a fi un factor negativ. Asta deoarece o multitudine de studii au aratat ca exista o legatura stransa intre bolile de inima si un nivel ridicat al colesterolului. Adevarul este ca acesta joaca un rol foarte important in buna functionare a organismului. Este o molecula structurala cu rol esential in membrana fiecarei celule. Este folosit de asemenea in producerea de hormoni steroizi ca testosteronul, estrogenul sau cortizol.
Avand roluri atat de importante, corpul s-a adaptat pentru a-l produce. Aceasta functie este realizata de ficat si ar trebui sa asigure nivelul optim de colesterol pentru buna functionare a lucrurilor. Atunci cand sunt consumate alimente bogate in colesterol, ficatul va produce mai putin pentru a se mentine un echilibru.

Colesterolul trece prin sange cu ajutorul a doua lipoproteine, iar unele tipuri de colesterol sunt esentiale pentru sanatate. Corpul nostru are nevoie de colesterol pentru a-si indeplini functiile importante, cum ar fi producerea hormonilor si a celulelor. - MedLife

Ce se intampla atunci cand consumam mai multe oua pe zi?

De multe ori am fost sfatuiti sa limitam numarul de oua consumate, mai ales de galbenusuri. Un sigur ou de calibrul M (53-63 grame) contine 186 mg colesterol, doza zilnica recomandata fiind de 300 mg. Acest continut de colesterol este dat in pricipal de galbenus, albusul fiind in mare parte format din proteine.

Numarul recomandat de galbenusuri ar fi intre 2 si 6, in functie de sanatatea consumatorului, DAR nu exista un fundament stiintific in acest sens, majoritatea studiilor realizandu-se pe esantioane cu un regim de viata diferit de la individ la individ.

Cu toate acestea exista studii care au examinat efectul oului asupra colesterolului. Realizandu-se doua grupuri de studiu, unul in care indivizii consumau intre 1 si 3 oua pe zi, in timp ce in cel de al 2 lea se consumau alte alimente sau substituti pentru ou, au fost relevate mai multe beneficii:

  • in aproape toate cazurile, nivelul colesterolului bun a crescut
  • nivelul colesterolului rau a ramas constant
  • nivelul trigliceridelor a scazut dupa o alimentatie bogata in Omega 3
  • nivelul de antioxidanti din sange a crescut semnificativ

  • Chiar daca rezultate au fost imbucuratoare, au existat si cazuri in care nivelul colesterolului rau a avut o usoare crestere. Putem spune ca exista un raspuns individual si ar trebui sa existe un consum responsabil, insa pentru o persoana sanatoasa un numar de 2-3 oua pe zi nu va crea probleme.

    Beneficii asupra sanatatii

    Sa nu uitam ca ouale nu inseamna doar colesterol. Contin toti nutrientii esentiali si au o multitudine de beneficii:

    Sunt bogate in luteina si zeaxantina, antioxidantii responsabili pentru reducerea riscului de a dezvolta probleme de vedere.

    Au un continut proteic ridicat cu biocompatibilitate crescuta, calitate ce nu poate fi neglijata atunci cand vorbim despre sistemul muscular.

    Atunci cand sunt consumate, ofera o senzatie de satietate pe termen lung si pot fi alimentul ideal in curele de slabire.


    Un plus fata de aceste beneficii este reprezentat de usurinta gatirii.
    Pe scurt: Ouale au calitati nutritive exceptionale iar eneficiile aduse cantaresc mult mai mult decat posibilele efecte negative.

    Ce inseamna prea mult?

    Din pacate, nu sunt studii care sa arate impactul consumului a mai mult de 3 oua pe zi. Este posibil totusi ca un consum exagerat sa aiba consecinte nefaste asupra sanatatii chiar daca organismul uman are capacitatea de a se adapta perioadelor mai grele.
    In concluzie, luand in calcul spectrul nutritional al oului, putem afirma cu incredere ca se numara printre cele mai sanatoase alimente iar atat timp cat se respecta dozele recomandate nu vor aparea probleme de sanatate